روشن تاریک

بازگشت تعداد بسیاری مشترکین ترابرد شده همراه اول

مدیر ترابرد پذیری درباره میزان پیشرفت پروژه شماره‌های تلفن همراه از نگاه نخستین اپراتور موبایل کشور اظهار داشت: پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و برای پیاده‌سازی آن، تمامی اپراتورهای تلفن همراه از سوی رگولاتوری مکلف شده‌اند تا با پیمانکار این پروژه همکاری داشته باشند.

محسن بهداری ابراز کرد: پیچیدگی‌های این طرح ملی موجب شد تا مرحله تست طولانی گردد؛ ابتدا قرار بود بهمن ماه سال گذشته اجرایی شود که به اردیبهشت سال جاری موکول شد و نهایتا هم آخر مرداد ماه شاهد پیاده‌سازی عملیاتی ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه بودیم.

وی با بیان این موضوع که در زمان پایلوت این پروژه مشخص شد که بعضی مشترکین در زمان پورت کردن به شبکه اپراتورهای دیگر با مشکلاتی مانند قطعی سیم‌کارت مواجه می‌شوند، درباره ترافیک درخواست ترابرد و مشکلات ناشی گفت: تاکنون که در مرحله اجرای تجاری هستیم مشکلی از منظر بار سیستمی به وجود نیامده و هر تعداد تقاضا برای پورت شماره به اپراتورها رسیده، قابلیت پاسخگویی وجود داشته است.

بهداری در ارتباط با رغبت مشترکین همراه اول به منظور رفتن به شبکه اپراتورهای دیگر هم اطمینان حاصل کرد: برخلاف نظرسنجی‌های جهانی و برخی پیش‌بینی‌های داخلی که انتظار می‌رفت با شروع تبلیغات اپراتورها، تعداد زیادی از مشترکان به شبکه اپراتورهای دیگر بروند، این اتفاق نیفتاد و کسانی هم که درخواست ترابرد شماره داشتند، اغلب برای تست این کار را کردند و سیم‌کارت اصلی‌شان را پورت نکردند.

مدیر ترابردپذیری همراه اول ضمن تأکید بر اینکه خیلی‌ها امیدوار بودند ترابردپذیری در اذهان عمومی تأثیرگذار بوده و همین موضوع باعث پورت بسیاری از مشترکان در هفته اول رونمایی تجاری ‌شود،اذعان داشت: تمام پیش‌بینی‌ها غلط از آب درآمد. در حال حاضر حتی عده بسیاری از اندک مشترکان همراه اول که به شبکه اپراتورهای دیگر پورت شدند، در حال برگشتن هستند.

محسن بهداری در زمینه علل اصلی برگشت مشترکان پورت شده همراه اول ادامه داد: دلیل اصلی به کیفیت و پوشش شبکه باز می‌گردد؛ اندک مشترکانی که از همراه اول رفتند گمان می‌کردند با خدمات خوب و پوشش مناسب دیگر اپراتورها مواجه می‌شوند اما در همان چند روز ابتدایی متوجه گستردگی پوشش ارتباطی ما شدند و لذا درخواست بازگشت به شبکه دادند.

وی عنوان کرد: برخی مشترکان شبکه ما که به اپراتورهای دیگر رفتند اما سریعا درخواست بازگشت دادند، در پاسخ به ما راجع به دلیل این بازگشت عنوان کردند که مشکلات پوشش‌دهی و قطع و وصلی منجر به این تصمیم‌گیری شده است. مستندات تمامی اظهارات و چت‌های آنها در پاسخ به مرکز تماس ما موجود است.

بهداری درخصوص علت دیگر بازگشت مشترکان پورت شده هم اینطور بیان کرد: طبق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، اپراتورها موظف هستند برای مشترکانی که پورت می‌شوند پیغام IVR فعال کنند تا زمانیکه فردی با آنها تماس می‌گیرد متوجه ترابرد مشترک مورد نظر شود. اهمیت پخش پیغام از این جهت است که مخاطب تماس گیرنده متوجه شود احتمال پرداخت هزینه بیشتر به نسبت قبل جهت تماس برون شبکه هست.

وی افزود: در نظر بگیرید که مشترکی از همراه اول به اپراتور دیگری پورت کرده است؛ در چنین شرایطی ناخواسته هزینه‌ای به شخص تماس گیرنده با وی که از قضا او هم مشترک همراه اول است تحمیل می‌شود.

مدیر ترابردپذیری اپراتور اول تلفن همراه کشور عنوان کرد : این موضوع برای تجار و دارندگان کسب‌وکار بسیار مهم است زیرا ممکن است بخشی از تماس‌هایشان را از دست بدهند. از سوی دیگر چون این پیام به زبان فارسی پخش می‌شود ممکن است برای خارجی‌ها نگران کننده باشد و سریعا تماس را قطع کنند زیرا گمان می‌کنند مخاطب‌شان به کشور دیگری رفته و قرار است هزینه رومینگ بین‌الملل (هزینه بیشتر) از آنها دریافت شود.

محسن بهداری در پاسخ به این سوال که چگونه می‌شود مشترکی از شبکه شما خارج شده و سریعا تقاضای بازگشت دهد؟! این موضوع در تضاد با قوانین مصوب در این بخش که می‌گوید مشترک باید حداقل سه ماه در اپراتور جدید بماند تا بتواند دوباره بازگردد نیست؟!، اظهار داشت: تا حال حاضر چند صد مشترکی که از همراه اول ترابرد کرده‌اند، حدود ۱۳۰ مشترک تقاضای برگشت دارند.

وی افزود: در ارتباط با سوال شما باید بگویم که برداشت اشتباهی از قوانین تجاری سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی صورت گرفته است. طبق مصوبه‌ای که اشاره کردید، قانون می‌گوید مشترکان جدید قابلیت پورت تا حداقل سه ماه را ندارند اما اگر مشترکی که بیش از این زمان در یک اپراتور بوده و اکنون به اپراتور دیگری پورت کرده است، می‌تواند هر زمان خواست درخواست بازگشت دهد.

بهداری ابراز کرد: بازگشت به اپراتور اولیه پورت حساب نمی‌شود و با در نظر گرفتن این موضوع، تنها دو بار در سال قابلیت ترابرد برای مشترکان وجود دارد.

او دگر بار با بیان اینکه تعداد قابل توجهی از مشترکین پورت شده همراه اول در حال بازگشت می باشند، در زمینه برآوردش از آینده این طرح اینگونه بیان کرد: تاکنون استقبال زیادی از این طرح نشده زیرا از مجموع حدود  ۷۵ میلیون مشترک فعال موبایل در کشور تنها حدود سه چهار هزار نفر تقاضای پورت شماره به سه اپراتور داشتند که از این تعداد هم رقم قابل توجهی در حال بازگشت هستند.

محسن بهداری ادامه داد: طی یک هفته اخیر که دست اپراتورها برای تبلیغات ترابردپذیری باز شده است هم شاهد اتفاق خاصی نبودیم که البته هنوز زود است که عدم استقبال را به نداشتن دل خوشی به ترابردپذیری نسبت دهیم.

وی اطمینان حاصل کرد: با این حال ما در اپراتور اول ترابردپذیری را یک فرصت می‌دانیم زیرا در حال حاضر حدود یک میلیون مشترک اپراتورهای دیگر از طریق رومینگ ملی وارد شبکه ما می‌شوند و ما به آنها خدمات می‌دهیم. بیشتر میزان ترابرد به همراه اول هم همین افراد بوده‌اند.

بهداری بیان کرد: در حال حاضر حدود ۱۱۰۰ مشترک از اپراتورهای دیگر به همراه اول ترابرد کرده‌اند. از طرفی مجموع مشترکان دائمی دو اپراتور دیگر روی هم ۷۰۰ هزار است اما اپراتور اول ارتباطی ۱۷ میلیون مشترک دائمی دارد و اکثر دائمی‌ها ترجیح می‌دهند وارد این شبکه با پوشش گسترده شوند.

او درباره ودیعه‌های موجود در شبکه ارتباطی این اپراتور که می‌تواند یک چالش برای مشترکان متقاضی ترابرد این اپراتور باشد ابراز کرد: اتفاقا کاملا بالعکس است. همراه اول با توجه به ودایعی که از مشترکان دائمی دارد سقف قطع میاندوره (۸۵ درصد ودیعه) را بالا برده تا جاییکه اغلب مشترکان بعد از دو ماه صورتحساب خود را پرداخت می‌کنند اما در اپراتورهای دیگر وضعیت این گونه نیست و بعد از یک میزان مکالمه، سریعا ارتباط مشترک یکطرفه می‌گردد.

وی تشریح کرد: علاوه بر این سامانه اعتبارسنجی برای اولین بار در همراه اول راه افتاده که حداکثر سقف مکالمات میان دوره را تا میزان قابل قبول و جذابی ارتقا داده است.

مدیر ترابردپذیری اپراتور اول در زمینه این سامانه اضافه کرد: طبق این سامانه ۷۵۰ میلیارد تومان ظرف یک ماه اخیر به اعتبار مشترکان دائمی افزوده شده است.

محسن بهداری افزود: به عنوان مثال اگر سقف میزان مکالمات برای یک مشترک تاکنون در موعد میان دوره ۲۵۰ هزار تومان بوده، با محاسباتی که روی پرداختی‌ها و سنوات او صورت گرفته، میزان سقف مکالمات میان دوره او ممکن است تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هم ارتقا یافته باشد که البته بسته به میزان ودایع و محاسباتی که گفتم، این رقم برای هر مشترک دائمی متغیر است.

وی اطمینان حاصل کرد: در نتیجه مشترکان دائمی دیرتر قطع می‌شوند این موضوع رغبت آنها برای حضور در شبکه را می‌افزاید و از اپراتورهای دیگر نیز جذب همراه اول می‌شوند.

منبع:تسنیم

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشوذفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*